Monday, December 20, 2010

kehidupan yang disalah ertikan

Bismillahirohmanirohim
Asalamualaikum..
hai reader!!lamanya aku tak sentuh blog aku ni..bukannya aku tak bukak langsung.akubukak tiap2 ary..tapi marin ja la..coz tak leh coneect apa jadah pon aku tak tau la..pagi ni aku dapat wahyu kebende tah aku bgn awai..wahyu buat Qiamulail..ya la..3 pagi hang nak buat apa lagi?kalau tak Qiamulail mesti toilet dok memaggil..eh..dengaq cam seram ja..ya la..toilet tu tempat sapa..tak kan tak tau??Tu kan tempat syaitonirrojim,..ha..kalau yang masa baca entri ni tetiba ja rasa nak membuang jangan dok lama-lama dalam toilet tu..hik hik hik.jangan marah ya pembaca semua..aku melawak ja di pagi-pagi buta ni..menyedapkan hati sendiri.pepagi buta dowh aku buat entri ni sebab tak boleh tidoq..tau la apa yang dirasakan oleh seorang budak perempuan yang baru nak melangkah ke alam barzah..eh silap..ke alam ghaib??bukan..ke alam menengah yang penuh dengan liku-liku dan bengkang-bengkok...kalau penuh dengan bengkang saja tak pa la...boleh gak aku nak makan..ni bengkok ja mesti ada kat blakang..ada ka orang buat bengkang bengkok.maksud aku..ada ka orang yang buat kuih bengkang tu bengkok..eh..ada ka bengkang orang buat bentuk bengkok?tak dak kan..yang aku tau bentuk bengkang tu petak hihihihi..

disebabkan aku tau hampa tak tau kuih bengkang tu apa..aku boh la gamabq..aku saja nak bagi hampa terpikir-pikir..kuih bengkang?tak ponah dongar pon..kuih ni ada orang pangge bengkang..ada orang pangge bingka..orang putih pangge "CASSAVA CAKE"sedap ja nama orang putih pangge noh..so..sapa2 yang berada di Malaysia dan berkulit putih juga boleh memanggil kuih ni CASSAVA CAKE..hihihihi...


cara-cara nak buat kuih bingka ni senang ja...tapi kalau nak buat tu mesti la kena ada bahan dulu..kalau tak dak mcm mna nak buat kan??baca betul..

bahan-bahan..
- 2 kilos ubi kayu(sapa yang ada tanam petik ja al..tok sah dok mengada nak pi beli)
- 2 setengah cawan gula perang
- 4 setengah cawan santan pekat
- 1 susu teh garam
- sagu dari ubi kayu

langkah-langkah..(langkah dengan berhati-hati)
  1. ubi kayu dibuang kulit dan dibersihkan.

  2. kemudian sagat ubi dgn sagat kelapa.

  3. setelah habis sagat, perah ubi dgn kain bersih utk mengeluarkan airnya(aku pun x tau nak peah pakai kain apa?).
  4. air dari perahan tadi jangan terus dibuang.biarkan 20 min di dlm mangkuk @ besen.
  5. setelah itu tuang air perahan tadi perlahan2 dan kita akan dapati sagu ubi kayu.
  6. kemudian campur ubi kayu,sagu,gula,garam dan santan.gaul hingga sebati.
  7. tuang adunan dlm acuan yg telah disapu dgn minyak kelapa @ butter.
  8. bakar dlm oven 180C selama 11/2 jam @ sehingga masak.
Dscn0607
ok..fine..aku balas gambaq ni kat blog orang..

Siap!!perut bunyik la pulak tengok kuih bingka yang aku buat ni..hihihihi..kak aku penah la buat kat umah membe dia..tok membe kawan dia tu pandai buat kuih ni..menjadi la sangat2..memang superb..aku pada tak makan kuih ni boleh makan..ok..jgn salah faham..aku bukan puji kak aku..aku puji tok kawan kak aku..ok?aku tingin gak nak buat..tapi apa kan daya..mak aku dah tr buat tapi melekat..tak sapu minyak kat acuan kot...eh...hampa la ni...kan entri ni dah jadik entri masakan...sudah2..aku nak buat entri tentang tajuk aku yang jiwang ni..
********************************************************************************

speak jiwangly will start here!!here we go!!

hum...napa la kita ni selalu sangat salah paham?and..kehidupan dalam cita2 korea , cita2 melayu or action muvi tu wujud ka?ok mcm ni la..ada dorang(dua orang) manusia yang berlainan jantina..laki ngan pompuan la tu..depa ni tak buat apa pon..jgn negetif..urm..cakap pasai negetif tingat kat membe2 skolah aku...urm rindu..cakap pasai sekolah..aku dapat tawaran masuk skolah SOKSEH..Alhamdulillah...tercapai impian aku..dah2..nanti aku buat entri untuk tu..nnty lari tajuk lagi sekali pulak..lepas tu...nak dijadikan cerita kawan tu nak TERjatuh TERtungging TERbalik..masa tu jugak la mak ngan ayah nak TERmai..masa TERjatuh tu TERpeluk...and then mak ngan ayah TERkejut..terus TERmarah...ayah tetiba TERangin satu badan..mak TERmenangis tersendu-sendu..tapi kenyataan nya semua tu hanya kebetulan...KEBETULAN nak jatuh..KEBETULAN nak TERpeluk..bila dah KEBETULAN lelaki dan perempuan TERpeluk..mak ngan ayah autometik TERmarah dan TERmenangis..pas tu..TERkawin??I'm not sure about this....see???TERkawin sebab KEBETULAN benda ni jadik..so TERautometik arang TERconteng ke muka keluarga..(mcam mna la org dulu2 amik ni sebagai peribahasa?) semuanya kebetulan dan 'TER'....(berapa banyak TER la..naik pening aku baca balik..)


semuanya disalah ertikan..pada hai cuma kawan tu terjatuh..n then nasib la laki tu..sapa suruh dok belakang pompuan yang nak jatuh tu kan??kan dah terpeluk??dah la..merapu ja..otak tngh biul..al maklumlah..3 setengah pagi buat entri sampai kol 4 lima puluh lima pagi..dah la..aku nak pi tido dulu...sat gi tak bgn solat Subuh pulak..tak pe..ada 3 jam kat bilik aku yang nak gerakkan aku..
1 :jam otak..yang ni dia TERset sendiri..
2:jam meja..

unik kan?aku kena pi carikk sampai jumpak ni..cantik lorh...unik gila..aku dah minat...


3:Enset..apa guna enset ada alarm kalau tak guna..'

kalau semua ni dah berbunyik suruh bangun kalau tak bangun jugak tak tau la..masa kat jam meja tu...bom kan..bukak volume bagi kuat.BOMB!!!!!!!!!kalau enset tu..boh yang ni..'WAKE UP!!!WAKE UP!!!!!!'dengan bunyik siren..konfem bangun.suara tu carik la suara yang hampa takut..like...cikgu disiplin yg misai melentik ka(jika ada)urm..sapa2 yang hampa takot la...mak ka(kalau sora mak lembut tak payah!!)ambik sora yang garau2..baru terkejut bila dengaq..tak pon yang sora nyaring..dah la...dah koi 5.13 pagi ni..sleep lu..Ti koi 6 pagi bagun balik..insya-Allah..


Alhamdulillah..

No comments:

Post a Comment